En contractar un agent, fixi clarament els objectius

Al contracte d'agència cal fixar objectius.

En contractar un agent, fixi clarament els objectius

Al contracte d'agència és important fixar uns objectius clars i determinats per tal de poder discernir, en cas de controvèrsia, si l'agent està complint o no amb el contracte. Això és important perquè en finalitzar el contracte se solen generar indemnitzacions a favor de l'agent:

  • Per clientela. Si l'agent ha aconseguit captar nous clients o ha augmentat sensiblement les vendes amb els preexistents i l'empresa se'n pot continuar beneficiant. El càlcul de la indemnització es fa en funció de les comissions que perdi l'agent, si hi ha pactes de no competència... i pot assolir la mitjana anual de comissions percebudes per l'agent durant els darrers cinc anys.
  • Per danys i perjudicis. Quan es tracti d'un contracte de durada indefinida i l'agent hagi incorregut en despeses seguint les instruccions de l'empresa, podrà exigir que se l'indemnitzi amb l'import de les despeses que no hagi pogut amortitzar, sempre que les pugui acreditar. Aquesta indemnització es pot acumular a l'anterior.

Ara bé, l’agent no tindrà dret a aquestes indemnitzacions si incompleix el contracte. Per tant, li interessa definir molt bé els objectius de l'agent i que aquests siguin vàlids.

Per això, cal especificar que es fixen uns objectius mínims obligatoris, l'incompliment dels quals permetrà a l'empresa resoldre el contracte. No obstant això, perquè la resolució sigui vàlida, els tribunals consideren que hi ha d'haver un incompliment greu. Per tant, cal concretar quin es considerarà incompliment greu. Així mateix, els objectius han de ser raonables tenint en compte les circumstàncies de cada cas, i ha de quedar clar que aquests objectius han estat acceptats per l'agent. Així, aquest mai no podrà al·legar que els objectius els ha imposat l'empresa unilateralment.

Finalment, és important concretar; es pot estipular que els objectius es fixaran en el futur, però sempre deixant clar la manera de determinar-los (per exemple, en funció d'algun paràmetre). No és vàlid indicar que els objectius augmentaran segons les vendes sense més ni més, ja que això deixaria en mans de l'empresa la fixació final, sense que l'agent pugui intervenir.

 

Els nostres assessors li informaran sobre com redactar el contracte d'agència i com fixar clarament uns objectius.